torsdag 18 februari 2010

Den oplanerade fastan by Apan

Så har jag provat på att spontanfasta en dag. Planerat?! Knappast.

Vad var det som hände då?! Jo jag hade en ledig dag. Ställde inte klockan, somnade om två timmar och vaknade vid kl 10. Lufsade upp, käkade lite quinoa musli och surdegsbröd (tack J). Sedan satte jag sakteliga igång med dagens göromål. Skall resa snart så lite att greja med försäkringar o packning. Ordna med lägenheten, se till att saker och ting med det blivande företaget är i rörelse.

Timmarna går, tycket inte att det är värt att äta. Är inte så väldans hungrig. Kollar lite på datorn istället o en intervju med Christopher McDougall, författare av boken Born to run. Tryckte i mig ett broccolihuvud o lite falaffel.

Fortsatte med göromål. Lite välling (för vuxna, Nej det är ej alkoholbaserat)med lite hallon i samt en kiwi. Iväg till årsmöte med klubben som jag tränar på.

Nu sitter jag här och har "lyxat" till det med lite hemmagjorda popcorn, dinkelknäckebröd utan pålägg och en kopp grönt te.

Varför är detta värt att göra ett inlägg om?! Jo för att stenåldersdieten innehåller denna typ av fasta. Det går inte ut på att svälta sig totalt utan att äta lite under en dag. Detta eftersom stenåldersmänniskorna inte hade ordentligt med mat hela tiden. Men förmodligen lite nötter och rötter sparade.

Utvärdering då! Det kändes helt okej ändå. Så länge det inte bar mig emot. Fördelen med begränsad hjärnkapacitet är att man faktiskt focuserar allt på uppgiften i fråga. Så jag hoppade inte runt mellan 500 grejer som jag brukade. Vilket var skönt faktiskt, att göra en sak i taget. Men när jag skulle tömma akvariet och fiskarna höll på att gömma sig... Då hoppade en och annan groda ut.

Jag ger detta tummen upp. Förrutsatt att du inte har någon avancerad uppgift att sköta eller måste förhålla dig till massa människor. Kroppen känns förhållandevis hälsosam med tanke på att inget direkt onyttigt har landat i den. Oklart hur jag skulle presterat under träningsförhållanden.

Intressant ändå att göra. Bringar en viss självkännedom. Nästa steg blir väl att äta bra och regelbundet. Men det är en helt annan historia.

Keep doing allright. And keep it Monkeystyle!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar